De workspace van Herman

Vorige maand hadden we een huurder die met zijn bedrijf andere ondernemers hielp. Deze maand staat Herman van Losenoord centraal. Hij helpt met zijn bedrijf HomeMatching juist de particulieren. Hij huurt sinds vorig jaar een workspace bij Apollo.

DE ONDERNEMING

Herman heeft een platform voor de woningmarkt ontwikkelt genaamd ‘’HomeMatching’’. Op HomeMatching kunnen woningzoekenden en woningeigenaren vroegtijdig aangeven in welke situatie ze zich bevinden en wat hun woonwensen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat je je huis wilt verkopen of bezig bent met de verhuisgedachte, maar geen haast hebt. Zo kun je van te voren zien of je huis gewild is en of veel mensen in de regio op zoek zijn naar een huis zoals die van jou.

HET IDEE

Toen Herman en zijn vrouw een kindje verwachtten, stonden ze voor de keuze; sparen voor een uitbouw of een huis kopen dat aan alle wensen voldoet. Omdat ze behoorlijke overwaarde op hun huis hadden, lag de tweede keuze voor de hand. Ze zijn wat rond gaan neuzen op Funda. Herman: ‘’Als we een leuk huis zagen en dat gingen bezichtigen, dook er meteen 20 man bovenop. Mensen gaan gekke dingen doen als ze echt wat willen, zoals €50.000 boven de vraagprijs bieden. Dat is helemaal niet realistisch.’’

Ze visten dan ook voortdurend achter het net en zo herhaalde het riedeltje zich. ‘’De mensen die ik tegenkwam bij bezichtigingen hadden ook allemaal een huis. Misschien voldoet een van die huizen wel aan onze wensen, maar staat het nog niet te koop.’’ Zo is het idee voor het platform ontstaan. ‘’Mensen blijven nu zitten waar ze zitten omdat er nauwelijks kans voor ze is.’’

HET BEGIN

In oktober 2018 is Herman gestart met een aanmeldfase voor HomeMatching. In maart 2019 waren er nog maar 93 aanmeldingen en is Herman gestart met de marketing. Inmiddels, nog geen jaar later, hebben ruim 19.000 mensen een zoekprofiel aangemaakt en zijn er 11.000 woningen aangemeld.

APOLLO

Toen Herman samen met zijn investeerders besloot volledig voor HomeMatching te gaan, was er ook een kantoorruimte nodig. ‘’Thuis heb ik er ook wel de ruimte voor, maar met kleine kinderen moet je dat niet willen. Mijn investeerder wees me op Apollo Workspaces. Ik ben hier gaan kijken en het was meteen raak! Het is hier mooi, de sfeer voelde goed en er zitten veel leuke, jonge ondernemers in het gebouw. Sinds kort zitten er designers naast mij, waar ik nu ook mee samenwerk. Je loopt heel snel even langs. Écht hele korte lijntjes, dat werkt goed en is heel leuk samenwerken. We kunnen elkaar als ondernemers enorm helpen.’’

EN NU

”We hebben in de afgelopen periode flink geïnvesteerd en zijn vooral hard bezig geweest met ontwikkelen en de groei van het platform. Nu kunnen we de focus verbreden en aan de slag met het verdienmodel. Het is nu kijken hoe de marktpartijen het oppakken. De eerste resultaten zijn positief, dus dat is fantastisch!’’

Leden kunnen via het platform zelf hun huis verkopen of ervoor kiezen om professionals in te schakelen zoals makelaars, adviseurs, woningstylisten en fotografen. ‘’We krijgen reacties van mensen die het ontzettend leuk vinden om zelf de bezichtigingen te doen. Je kent je eigen huis simpelweg beter en hebt er meer gevoel bij. We zijn momenteel veel bezig om makelaars aan ons platform te binden. Uit een enquête onder onze leden blijkt dat maar liefst 70% van onze leden binnen 12 maanden een volgende stap op de woningmarkt wil maken en hier ook een professional bij wil betrekken. Er komen altijd juridische zaken bij de aan- en verkoop van een woningkijken. Denk aan advies, koopcontract, biedingsproces en juridische afwikkeling waarbijmensen liever een professional betrekken.’’ HomeMatching moet een dienst zijn voor mensen. ‘’Mensen moeten het gevoel hebben dat er een professional in de buurt is die ze kan helpen, op het moment dat ze eraan toe zijn.’’

VALLEN EN OPSTAAN

Het ondernemen vindt Herman fantastisch om te doen, maar het ging niet zonder ‘trial and error’. ‘’De eerste versie van de partnermodule presenteerde we aan een selecte groep. De module bleek niet aan te sluiten bij de behoefte en wensen. We hebben moeite gedaan en geïnvesteerd, maar moesten opnieuw beginnen. We gingen opnieuw kijken naar de behoeften van leden en partners waarbij we ondertussen het hogere doel voor ogen moesten houden. Inmiddels staat er een goed concept!’’

OVER 5 JAAR

Herman gelooft heilig in het concept van HomeMatching en als het hier werkt dat het ook in andere landen kan werken. ‘’Ik wil het concept in Nederland als een pilot draaien, het tot een succes maken én het daarna uitzetten in meerdere landen binnen Europa. Over 5 jaar wil ik in twee andere Europese landen actief zijn.’’

Contact ons

Apollo workspaces